Intre filosofie, psihologie şi credinţă pură

Sinaxar 12 Decembrie
decembrie 12, 2010
Show all

Intre filosofie, psihologie şi credinţă pură

   De curând am vrut să recitesc o carte de referinţă din bibloteca mea, şi anume „Pelerinul rus„. Acum, ar fi cam a treia oară când o citesc şi mi-a lasat de fiecare dată 3 impresii diferite: prima dată că este o carte de meditaţie pur filosofică, a doua oară ca este una psihologico-filosofică si acum, parcurgând în esenţă, că este o carte despre credinţă pură.
   Tema centrală este clară şi încadrează un pelerin oarecare, ca personaj principal, într-o lume atât de greu de cuprins chiar şi cu mintea, acesta dorind mai mult decât convieţuire, şi anume misionarism. Având parte de o revelaţie, dorinţa de a împărtaşi lumii faptul că omul are capacitatea de a se contopi cu divinitatea îl va conduce pe un drum greu, istovitor, chinuitor, dar vindecător. Acest mod de contopire cu divinitatea a fost realizat de el intr-un mod cu totul aparte, şi anume rostirea în gând a unei rugăciuni pe care a numit-o el Rugăciunea inimii. Metoda de pronunţare a rugăciunii de asemenea este aparte, pentru că vizează rugăciunea ca o necesitate, precum respiraţia omului. Astfel, precum spune el, inspirând se rostesc cuvintele: „Doamne Iisuse Hristoase,'”, tinându-se aerul in piept se rostesc in continuare „Fiul lui Dumnezeu”, si expirând aerul din piept, incet şi fără grabă: „miluieste-mă pe mine păcătosul”.
   Observăm asadar că rugăciunea devine astfel parte din esenţa noastră, din necesitatea aerului nostru, dar mai mult decat aceasta, devine parte din conştientul nostru, menţinând starea de trezvie într-o aşa manieră încât omul din starea lui latentă si subconştientă aproape tot timpul, devine o fiinţă conştientă pe tot parcursul vieţii.
   Dacă ar fi să analizăm ştiinţific acest lucru, ultimele studii arată că omul este capabil de trezvie timp de 40 de minute, in funcţie de capacitatea fiecăruia. A fi treaz tot timpul, însă, presupune un efort psihic imens.
   Despre această carte s-au adus atât cuvinte contra cât şi pro, dat fiind faptul că a înţelege cartea fără psihologie, filosofie si credinţă este aproape imposibil. Din punct de vedere psihologic, cartea oferă perspectiva capacităţii umane de a rămâne chiar şi in somn cu mintea trează precum am arătat mai sus. Din punct de vedere filosofic(atenţie, prefer accepţiunea de „filosofie” pentru că înseamnă din greacă traducere, iubire de înţelepciune; pe când „filozofie” ar însemna iubire de întunecime, de necunoaştere)  cartea oferă perspectiva unui om suficient de integru ca să îşi pună întrebări existenţiale atât cu privire la persoana lui,  cât şi la existenţa divinităţii. Vedem astfel, într-o ultimă accepţiune, că această carte ne oferă şi viziunea unui creştin prin excelenţă, a unui martir desăvârşit , dar şi a unui om capabil de a rămâne treaz în continua sa conversaţie cu Dumnezeu. El devine astfel, pentru cei ce înţeleg aceste accepţiuni, un om, un creştin şi un model de urmat în funcţie de putinţele fizice şi psihice ale fiecăruia.

Comments are closed.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com