În umbra unei profeții

ianuarie 25, 2016
Biserica din Sardes și Charles Dickens
februarie 5, 2016
Show all

În umbra unei profeții

Iconostasul Bisericii din Drăgănescu

Într-un articol precedent am arătat cum o banală pictură a părintelui Arsenie Boca de la mănăstirea Drăgănescu poate ascunde de fapt dezvăluirea unei mari taine a Scripturii și anume identitatea celor șapte Biserici recunoscute de Dumnezeu ca fiind ale Sale din cartea Apocalipsei. Pe scurt două sunt motivele care mi-au atras atenția că ar fi vorba de cele 7 biserici ale apocalipsei:
pe de-o parte pictură face parte din cele 13 icoane praznice-împărătești ale bisericii de peste de pe iconostasul Bisericii de la Drăgănescu, fiind amplasată tocmai în locul unde e reprezentat praznicul Cincizecimii. Pe lângă importanța deosebită a coborârii Sfântului Duh, praznicul Cincizecimii mai are semnificația zilei în care a fost întemeiată instituția Bisericii Creștine, și nu doar a Bisericii de ieri sau de azi ci a Bisericii tuturor veacurilor, până la sfârșitul istoriei ceea ce coincide cu a doua venire a lui Iisus Hristos de data aceasta în slavă și putere.
simplul fapt al existenței acestor biserici în număr de șapte a căror ordine de la stânga – la dreapta coincide cu ordinea prezentării soliilor Martorului Credincios către cele șapte Biserici: Efes, Smirna, Pergam, Tiatira, Filadelfia și Laodicea.
Oarecum mai este și insolitul acestei picturi. Gândiți-vă că avem de-a face cu biserici creștine, care nu sunt, sau nu mai sunt (dacă au fost vreodată), Biserici dreptmăritoare așa cum zicem noi ortodocșii: biserici care să aibe dreapta credință. Sunt Biserici a căror învățătură este în răspăr cu dreapta credință ortodoxă. Ne-am fi așteptat să fie toate Biserici Ortodoxe ! Câteva sunt. Observăm profilul Sfintei Sofia din Constantinopol, al Bisericii Sfântului Mormânt, chiar câteva biserici de la noi, cum sunt unele din Moldova sau Maramureș, cu turla mare. Dar ce să caute acolo catedrala Sfântul Petru din Roma, care e catolică, sau profilul Bisericii Wenstminster Abbey aparținând bisericii anglicane deci protestantă deși inițial a fost întemeiată de ordinul catolic benedictin între anii (1960-1970). Am impresia că este la poziția a treia un profil al unei biserici protestante din Germania iar la a șaptea o biserică cu un turn gotic.
Așadar avem de-a valma, la grămadă și de unele și de altele. Într-un cuvânt, ecumenism în toată regula. Mă mir cum ultraortodocșii de astăzi, (tot aceia care care bat cu pumnul în masă când se referă la Francisc de Assissi pictat tot la Drăgănescu printre sfinți !) au trecut cu vederea această imensă ”erezie„. Pe asta n-a văzut-o nimeni, până acum. Ori sunt orbi, ori au gândirea selectivă adică văd numai ce le convine lor. Eu cred că deși oarecum bineintenționați, pregătiți să apere după pravilă, integritatea dogmatică a Bisericii sunt totuși superficiali. Un teolog grec când a auzit de maniera în care părintele Arsenie l-a pictat pe Francisc de Assissi a zis că acesta a făcut o greșeală. Trebuie să fie o eroare. Cine cunoaște viața părintelui Arsenie bine, și mai ales cei care i-au fost ucenici apropiați nu cred că părintele Arsenie ar fi putut fi în stare de asemenea erori grosolane. Nu a fost un ageamiu și nici un farsor.
Am avut o corespondență cu un cunoscut preot-profesor de teologie, al cărui nume nu vreau să-l dau, tocmai despre acest subiect controversat de mai sus. Am încercat cu toate argumentele posibile să îi demonstrez că nu e vorba de o erezie ci de geniul infailibil al părintelui Arsenie Boca care luminat de Duhul Sfânt a descoperit o taină a apocalipsei. Și nu orice taină. Mulți sfinți părinți au vorbit de antihrist, de numărul fiarei, de Babilonul cel mare și alte asemenea subiecte apocaliptice (adică de groază, horror – în accepțiunea laică a termenului) dar la nici unul nu găsești acest frumos capitol divin (adică „neapocaliptic” pentru că nu are nimic înfiorător nu-i așa ?) al celor șapte Biserici ale lui Hristos și a soliei sale către cei șapte îngeri a acestora. Tocmai în această manieră răzbate geniul părintelui Arsenie Boca, pentru că nu e sub forma unui gata-relevat dat mură în gură. Rămâne în continuare o ghicitoare care așteaptă a i se da un răspuns. Pentru cine are curajul să-l caute, pentru cine are ochi de văzut și urechi de auzit ! Și în final i-am răspuns domnului profesor că pictura părintelui Arsenie cât și învățăturile lui profunde nu sunt pentru ignoranți și superficiali (a se citi ”arseniști„ de suprafață), cu atât mai mult dogmatiști.
Dar să revenim la subiectul picturii de la Drăgănescu. Mi se pare cea mai fascinantă pictură dintre toate scenele pictate de la Drăgănescu, mai fascinante decât celebrele turnuri gemene (WTC) în flăcări, etc. Un subiect pe care mi-am zis în sinea mea că merită să-i dedic fie chiar și toată viața.
Am studiat intens această pictură, și la lupă și rugându-mă părintelui Arsenie să-mi releveze pe cât se poate care e semnificația acelor profile de Biserici pentru că eu unul nu mă îndoiesc, deși evident că pot să mă și înșel după cum se spune că certitudini au numai proștii, toate cele șapte întruchipeaza bisericile din primul capitol al apocalipsei. Am ajuns într-un final la concluzia că aceste biserici nu sunt de fapt ceea ce par a fi. Stupoare ! Bine, este clar că ele sunt biserici, după cum se și vede dar nu au echivalentul dogmatic de Biserică dreptmăritoare. Dacă cine citește aceste rânduri mă poate înțelege cât de cât, aceste biserici sunt văzute ca o evoluție antropologică a națiunilor, maselor de oameni, care în decursul secolelor au dăinuit sub umbra acestor biserici. Repet, aceste biserici apar aici doar ca simboluri social-culturale (asta include și latura religioasă a vieții) și nici decum sau prea puțin sub raport dogmatic. Altfel nu văd cum ar fi putut fi reprezentată imagistic (ceea ce e mult mai greu decât exprimat prin cuvinte) evoluția unei Biserici în 2000 de ani de creștinism și mai mulți cât or mai fi din prezent până la sfârșitul istoriei.
Așa că invit ultraortodocșii să revină la o atitudine împăciuitoare iar mai departe voi exemplifica ceea ce am spus mai sus printr-o analiză a bisericii de pe poziția a cincea care corespunde Bisericii din Sardes.

Comments are closed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com