Din lumea viselor. Onirismul.

Soţia bună face soţul bun!
mai 21, 2014
Idoli în conflict
august 12, 2014
Show all

Din lumea viselor. Onirismul.

For_Emily_by_subconscious_rapportMotto: „Iar in lumea cea comună a visa e un pericol/Căci de ai cumva iluzii, ești pierdut și ești ridicol. (Mihai Eminescu Scrisoarea a II-a)

Dincolo de ironia poetului fațã de cei mulți ce nu înțelegeau idealismul, nu cã acesta ar fi fost un lucru rãu, totuși versurile de mai sus surprind foarte bine realitatea duhovniceascã. În mod firesc dupã cum o spune și sfãntul Vasile cel Mare visurile sunt de cele mai multe ori ecourile grijilor zilei. Visurile ne pãcãlesc și ne satisfac în mod egoist curiozitatea și dorințele cele mai ascunse. Visele ne aratã de multe ori și imagininile , reprezentãrile pãcatelor noastre. Cât despre vedenile dumnezeiești acestea le trimite Dumnezeu numai celor care au ajuns la curãția sufleteasca deplinã, dupã multe osteneli și renunțãri. Existã în arta postmodernã, mai ales în spațiul virtual un curent al artei vizuale numit onirism. Termenul are accepțiunea a ceea ce în vorbirea curentã poate fi numit „de vis” precum vacanța de vis, mașina de vis, casa de vis, job-ul de vis și nu în ultimul rând, (nu-i așa ?) soția sau soțul de vis. Onirismul a apãrut în literatura românã în anii 60 fondat de Dumitru Țepeneag și Leonid Dimov membrii ai asociației literare Luceafãrul. Nu mã îndoiesc de veleitãțile artistice ale acestui curent la acea vreme dar astãzi așa cum apare pe net a luat o înfãțișare deformatã, hâdã a realitãții, mai degrabã îmbolnãviind conștiința decât dândui un plus de vitalitate. Ca sã înțelegeți mai bine ce vreau sã spun aduc în discuție un concept al artei postmoderne numit în englezã deviant art ce ilustreazã foarte bine, zic eu, onirismul. Nu aș vrea sã traduc termenul ca artã deviantã pentru cã mi se pare prea monstruoasã traducerea deși din imagini reiese întradevãr o fire alienatã, ba chiar schizofrenicã a artistului scindatã între douã realitãți contrare imposibil de conciliat, însă eu aș numi-o mai degrabã artã decadentã (în arta postmodernã și acest termen are rafinamentul lui). Dupã cum voi ilustra mai jos, onirismul, întrebuințeazã temele absurdului, rolul subconștientului și senzualismul, fuga de ceva sau spre ceva vag definit, incertitudinea etc. Lucruri strãine de duhul ortodox. The_Bridge_by_Gate_To_Nowhere Subconscience_by_andrutzabsmiling_face_by_fotomonta-d5qv90d Tema absurdului rãzbate în prima imagine din cele patru .Un pod flancat de douã fundãturi sub care se cascã un abis. Locul este exotic, invitã la reverie dar pericolul planeazã în jur. A doua ilustreazã tocmai subconștientul ca spațiu claustrat, întunecos, asemenea unei celule de închisoare iar ultima imagini,  precum și cea din titlu preiau tema senzualismului de care vorbeam. Totuși poate vã veți întreba, și pânã la urmã ce legãturã are onirismul ãsta cu concepția ortodoxã despre viațã ? Poate aș fi fost fi fost și eu impasibil la aceastã tendințã în arta postmodernã pe care aș fi catalogatã mai mult sau mai puțin excentricã și atãta tot, dacã nu mi-ar fi atras atenția în scena picturii „Biserica și lumea” de la Drãgãnsescu acele invenți drãcești din jurul bulelor de sãpun cu care diavolul îi trage pe oameni spre supunere lui. Ei bine, în partea din dreapta jos a imaginii este un astfel de balon pe care în jurul unei guri feminine senzuale, ce credeți că scrie ? ONIRISMUL! lozinci-2 Comparați mesajul din aceastã bulã de sãpun pictatã de pãrintele Arsenie Boca cu vre-o 40 de ani în urmã cu douã din imaginile copiate de mine de pe pagina de internet a unor imagini etichetate deviant art și veți vedea foarte clar legãtura fãrã nici un alt comentariu de riguare.

Comments are closed.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com